onsdag 29 april 2015

21km lågpulspass.

Igår var tanken att jag skulle springa 10-14 km. Det blev 21km bara för att det funkade så bra.
De första 4 kilometrarna gick pulsen upp till 165-170 hela tiden utan att jag ansträngde mig. Jag fick verkligen kämpa för att hålla den nere. Jag tänkte att detta kommer aldrig att funka, jag måste börja promenera för att hålla nere hjärtslagen men så helt plötsligt efter ca 4 km så stabiliserade sig pulsen och jag kunde ligga på 6:00 - 6:45 fart i stort sett hela tiden utan att gå över 158 slag.
Igentligen var det inte meningen att springa så långt men när benen känns fräscha och pulsen fungerar samt att solen ligger på sådär gött och det är 12 grader ute finns ju ingen anledning till att inte ta vara på tillfället och utöka passet till ett långpass.
Det brukar ju vara lite knepigt att få till dessa så det var gött att få till det sådär en Tisdagskväll.


Det var likadant i Måndags med att pulsen gick upp kraftigt de först kilometrarna. Det kan ju faktiskt vara så att jag behöver 20-25 minuters uppvärmning i väldigt lugn takt för att kroppen ska komma igång. Skönt att kommit på det efter ca 4 år. En del saker måste ju få ta lite tid :D


Detta fenomen har jag dock inte alltid haft men i perioder så har pulsen gått upp i ca 180 även om jag kört ett vanligt distanspass och sedan hållit sig där.


Kan det verkligen vara så att det alla Tränare/Coacher säger stämmer ? Uppvärmning är mycket bra att köra........jag är skeptisk men får väl ge det en chans då da ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar