måndag 21 juli 2014

Big Training Day

Igår var det dags för min första stora träningsdag.
1h simning, 4-6 h cykel, 2 h löpning var tanken. Jag laddade med lite extra mat och dryck dagen innan samt fixade iordning alla grejer.
Jag stack ut kl 07:00 och simmade 3500m på 1:18. Det var lite för sakta men ändå ok.
Tog en macka och lite kaffe och sedan upp på cykeln.
Hade med mig russin, en banan och en snickers samt dextrosol. Jag tog en dextrosol tablett varje mil. Svårt att administrera med sig en massa sportdryck så dextrosolen fick bli något slags substitut till detta. Planen var att hålla 31 km/h så länge som möjligt. Jag bestämde mig för att inte trycka på något när det var nerför utan ta chansen att spara benen vid varje tillfälle. Det höll i lite över 10 mil sedan var jag under 31km i snitt för första gången. Det gick sedan stadigt neråt och efter att jag summerat 16,5 mil så hade jag 29km/h i snitt. De sista 3 milen var bara misär, hade ingen kraft kvar samt att det var mycket uppför så det sabbade snittet ordentligt.
Jag skulle även sprungit 2h men jag hoppade detta då tiden var för knapp och en kompis skulle komma så vi kunde se Norrköping vs Elfsborg.

Lärdomar:
* Ska du pinka i farten så gör det i en ordentlig nerförsbacke annars skvätter det över hela ramen :D
* Ät mycket mer än du tror du behöver. Planen blir som i Kalmar. Ta sportdryck, proteinbar samt banan vid varje station.
* Ta varje tillfälle att spara på benen istället för att trycka på i nerförsbackarna.
* Det sliter ordentligt med sådana här dagar så gör det inte för ofta eller för tätt inpå tävling.


Realistisk tid för Ironman Köpenhamn är ca 12h som det känns nu.

1:25 simma
6h cykel
4,5h löpning
10 min byten

Om jag inte bryter ihop totalt under löpningen så borde det gå.


3 kommentarer:

  1. Det låter som en bra dag.
    Det ska bli spännande att se hur cykelbanan är, hoppas jag kan rulla in i T2 efter 5:30..

    SvaraRadera
  2. Jag var nere och testade delar av den för några veckor sedan. Den är väldigt snäll de första 4,5 milen som jag cyklade. Plant och fint och nästan inget uppför. Det som kan ställa till det är vinden. På tillbakavägen fick jag känna på den och den var som vanligt överdjävlig :D

    SvaraRadera
  3. Jag var nere på en cykeltävling i Danmark för någon månad sedan och pratade med en kille där som körde förra året.
    Han tyckte att det oftast var sidvind och inget att oroa sig för. Hoppas han har rätt.
    Oavsett så kommer jag köra hårt på cykeln och hoppas på det bästa på löpningen. Jag tror min största fiende är att jag tycker det är jobbigt att sitta länge på hojen..

    SvaraRadera