måndag 16 juni 2014

Probikefit levererar.

Idag var jag och gjorde en bikefit hos probikefit i Göteborg. Var väldigt förväntasfull inför besöket och hoppades att de skulle hitta en hel massa att skruva på.
Jag kom dit och pratade lite med Klas ang triathlon och att det var tempoposition som jag var ute efter mest. Jag fick lägga mig på ett liggunderlag och så kikade han på ben och fötter. Han konstaterade att jag var lite kortare på ena sidan och att ena foten gärna gick innåt. Hade justerade klossarna på cykelskorna efter detta och jag fick sätta mig på cykeln.
Jag trampade på en stund och vi sänkte sadlen ca 1,5 cm, kändes jättelågt först men lite bättre efter en stund. Sadlen kunde vi inte göra så mycket åt den satt så långt fram den kunde och den ska fram 2 cm ytterligare för optimal sittställning. Även styrstången var åt helvete så det blir till att köpa ny sådan också. Han hade en teststång som vi mätte ut med och jäklar i havet vilken skillnad det var att sitta i "riktig" aeroställning mot den hemmasnickrade grejen jag gjort själv.
Jag fick verkligen ett seröst intryck av Klas och han tog sig tid att svara och det kändes som jag kunde ställa alla sådana där halvjobbiga frågor som man inte vill ställa men som vore bra att veta.
Han visade även lite trampteknik och hur man skulle tänka ang. detta.

Han sa att med de inställningarna som vi gjorde så kommer jag lätt att få fram 20-30 watt extra utan att träna en sekund mera. Jag tror honom verkligen då sittställningen är som natt och dag och nu känns det som jag får ner kraften i pedalerna på ett helt annat sätt än förut.

Min cykel är tydligen i största laget för mig, jag borde haft en storlek mindre då hade jag förmodligen sluppit att köpa ny både sadelstång och styrstång.

Återkommer med facit så fort jag kört min testrunda med nya grejerna.
Sist körde jag min 19 km runda med snitt på 32,9 så jag borde väl kunna komma upp i 34 nu tycker man. Så djävla nöjd att jag gjorde detta. Nu finns det ialla fall en teoretisk att jag ska klara sub 12 i Köpenhamn.

2 kommentarer:

  1. Intressant att man kan "få" 20-30w gratis bara genom att ändra lite inställningar på cykeln.
    Då blir du vass till Köpenhamn alltså.

    SvaraRadera
  2. Jo det lät ju onekligen bra det där med 20-30 w extra. Watt är som bantningstips, man köper vilka tokigheter som helst bara någon säger att det ger resultat. :D Jag tror dock han menar att kan man hålla lite,lite bättre tryck över 18 mil så blir ju slutresultatet påtagligt bättre.

    SvaraRadera