tisdag 22 januari 2013

Köpa nya skor...igen...

Jag har insett att jag behöver köpa mig ett par nya löparskor. Jag har nu ett par barfotaskor och ett par tävlingsskor. Båda väger ca 150g. Problemet är att jag inte riktigt klarar av att springa i dessa skorna mer än ca 12-15 km sedan börjar det slita ordentligt på fötter och leder.
Jag upplever inte samma slitage när jag springer med lite mer dämpade skor men dessa sitter inte så bra som jag önskar.
Jag behöver därför nya skor men vad ska man välja ? Jag vill ju ha så lätta skor som möjligt men ändå med lite dämpning så jag enkelt kan köra ett långpass utan att slita för mycket. Jag ska helst kunna använda dom till den avslutande marathonen också samt att de inte ska vara för dyra.
Vet inte riktigt hur jag ska få ihop denna ekvationen.

4 kommentarer:

  1. Jag kör oftast mina distanspass och även marathon med mina Asics DS-trainer. Jag tycker att dessa är perfekta och passar mig mycket bra.
    De är ganska lätta men ändå med dämpning och uppbyggnad.
    Vet inte vad dem kostar, köpte från england senast.

    SvaraRadera
  2. NIKE
    FREE RUN +3 W

    Verkar vara en skön sko som jag funderar starkt på att köpa! Testa dom! :)

    SvaraRadera
  3. Ett lätt alternativ med mycket dämpning (ca 220 gram i storlek EU44) är Saucony Kinvara, 4mm drop och väldigt flexibel överdel ger lite "barfotakänsla" även med massor av dämpning under sulan. Det är just nu en favorit hos mig för vanliga distanspass och långpass.

    Sulan är inte så slitstark men det lär vara förbättrat nu i version 3 och 4 jämfört med version 2 som jag springer i. Uppskattad och populär skor!

    SvaraRadera
  4. Förhoppningsvis har den lokala skohandlaren några av era förslag när det blir 40% rea nästa gång. Tackar för tipsen. lite lättare när man har lite koll på vad man vill testa.

    SvaraRadera