lördag 10 november 2012

6-timmars i Borås avklarad.




Idag var det då dags för årets sista tävling och debuten på 6-timmars. Banan gick runt Ramnasjön och mätte ungefär 1300m runt sjön. Jag var som vanligt lite sent ute men hade ändå hela 15 minuter över innan starten skulle gå. Kände mig i helt ok form förutom ett ömmande knä men inget allvarligt. Jag hade inte laddat speciellt mycket inför detta loppet utan bara fyllt på depåerna helt normalt förutom lite rödbetsjuice. Det var ca 5-6 grader varmt och staren gick kl 10:00. Jag hade som plan att försöka ligga runt 5:30 -5:45 men märkte ganska snart att kroppen gillade mer att ligga runt 5:45 - 6:00 så det fick bli planen. Första 10km gick på 58 minuter och det var lite under planen men ändå helt ok. Nu var jag ordentligt blöt då det började regna 20 minuter efter starten. Jag hade dessutom på mig mina tunna racerskor som av någon jävla dum anledning är ventilerade i sulan så jag var dyngblöt i skorna och på överkroppen. Jag tänkte att jag skulle hålla ut till halvmaran och sedan ta ett ombyte på tröjan och jackan ialla fall. Kilometrarna rullade på och efter ett tag började jag torka upp en smula och regnet avtog så det var glade miner igen. Jag sprang helt i min egna lilla värld och lyssnade på musik i telefonen (min ipod gick naturligtvis sönder kvällen innan start). Halvmaran gick på ca 2 timmar och planen var nu att försöka öka lite för att klippa maran på sub 4h. Det gick bra i ungefär 4 kilometer sedan började fotleden trillskas. Förmodligen pga den riktigt suveräna iden jag hade om att springa i racerskor med noll dämpning. Flåset och musklerna var inga som helst problem men fotleden började göra riktigt ont. Jag sprang på till 30 kilometer och bytte skor till mina slitna new balance och det var en fröjd att ta på sig torra sockar och  skor. Det kändes lite bättre men nu började ena höften OCKSÅ krångla. Det var bara att inse fakta att jag var tvungen att sänka ordentligt omjag över huvud taget skulle ta mig i mål. Maran gick på 4:20 någonting och nu hade jag ont men det kändes bra när jag gick så det fick bli blandad gång och löpning de sista 11 kilometrarna. När slutsignalen gått hade jag avverkat 53,5 km och kände bara lycka att jag trots allt kommit i mål. Det som var oerhört positivt var att musklerna och pulsen inte var några som helst problem. Jag har ändå tränat ganska mycket den sista 1,5 månaden så helt konstigt kanske det inte är att kroppen sa ifrån lite. Måste skaffa mig ett par bekväma skor också för tillfällen som detta.
I övrigt var arrangemanget toppklass. Det serverades vatten,sportdryck,kaffe,cola varje varv och efter ett tag kom mackor,chips,godis och allt annat en löpare behöver fram också. Funktionärerna var verkligen på hugget och var försiktiga när man sprang förbi och greppade en mugg.
Jag kommer garanterat vara med nästa år och fast då ska jag ha lite mer långpass i kroppen.

Just nu kan knappt gå så allt är precis som det ska vara.

1 kommentar:

  1. Du kämpade på bra.
    Kör med foppatofflor nästa gång, det såg jag en som hade.
    Blir det 24-timmars nästa år?

    SvaraRadera