söndag 19 augusti 2012

Fredagsmilen och Söndagspasset.

I Fredags fick jag springa själv då ingen på jobbet ville haka på så jag begav mig till Kypegården för att avverka en 5-6 km. Jag vet ärligt talat inte varför jag springer här ibland, bara branta uppförsbackar hela tiden. Min vilopuls var mycket över normalt så det var superlugnt läge som gällde. Jag begav mig ut och hittade både backar,lyckades springa vilse och rundan som skulle varit ca 5,5 km slutade med 10,5 km istället och pga alla backar hade hjärtat fått jobba mer än beräknat. Tidmässigt och pulsmässigt ett riktigt skitpass men det positiva var att hoppa i sjön direkt efter passet. Helt ofantligt skönt.
I lördag kunde jag knappt resa mig ur soffan innan pulsen pulserade som attan och jag insåg att nu är det lugnt läge som gäller. Idag Söndag var pulsen betydligt bättre, lyckades få ner den till 53 vilket är ett mycket gott tecken, om det beror på att jag inte snusat idag eller om det börjar rätta till sig ska jag låta vara osagt. Jag drog ialla fall iväg och sprang ca 18km idag med ca 150 i puls hela vägen. Detta resulterade i att farten var nog i snitt ca 6:15 men det är igentligen skitsamma. Passet kändes hur bra som helst, det bara flötpå liksom, kändes inte ansträngande en enda gång. Så jäkla glad att pulsahelvetet skötte sig och jag var jäkligt noga med att inte pressa hjärtat idag. Jag tänkte att bättre att köra ett slöpass så kanske den goda formen håller i sig lite. Enda gången jag pressade på lite var i slutet när jag bara var tvungen att komma ikapp en gubbe som sprang någon km för mig. Det kanske inte är så himla intressant att läsa om min jäkla puls hela tiden men jag är faktiskt lite orolig och vill gärna skriva lite om det så jag kan gå tillbaka och se hur jag kände det och i vilka lägen det ballar ur.
45 km löpning denna veckan är inte skitdåligt, bara halvbra med det kommer bli bättre. Nu är det exakt 1 år kvar till IRONMAN i Kalmar. Funderar allvarligt på att bara fokusera på det målet och låta allt annat vara träningspass. Jag kan bara föreställa mig känslan av att gå i mål efter 10-12 timmar och bara njuta i stora drag och titulera sig som MR IRONMAN, måste vara bästa känslan i världen.

1 kommentar: