lördag 9 juni 2012

Borås City Triathlon avklarad!

I morse kändes det mycket bättre så jag chansade och bestämde mig för att köra mitt livs första triahlon. Körde in till Borås i hyfsad tid men sedan öppnade sig himlen så jag satt kvar på parkeringen och väntade ut det värsta. Detta tog dock sin lilla tid så när jag väl var framme på tävlingsområdet var det full panik.Hade inte koll på någonting men jag träffade Mats där som tur var och han skickade bort mig så jag fick ut min nummerlapp mm. Min plan var ju att jag skulle ha superordning på grejerna vid växlingen men det sket sig, det var bara att lägga grejerna i ok ordning och dra på sig våtdräkten och jogga bort till starten. Jag hade stressat lite väl mycket då det var hela 15 min kvar till start så jag värmde upp lite i vattnet och plaskade omkring där och tyckte det kändes oförskämt bra. Mössa köpte jag igår och jag smörjde även in ansiktet och fötterna med vaselin så jag var redo. Starten gick och jag började crawla dock gick det bara 20 m sedan hade jag svalt vatten 3 gånger och det var trångt som fan så jag hade mer eller mindre panik i vattnet. Fick ingen luft alls. Crawla var helt kört, försökte ett par gånger till när det lugnat sig men det var som förgjort. Bara att ta till plan B och bröstsimma de 400 metrarna. Växlingen till cykel tog lite extra tid men gick ändå helt ok. Tanken var att ta på sig sockar men jag chansade och sket i dom och drog iväg. Hade riktigt gött tryck i pedalerna efter jag varit och fått cykelinställning samt ny sadel igår hos JB cykel i Dalsjöfors. Tyckte jag hände med bra. Det kom väl en och annan och susade förbi men inte många. Efter 5 km ungefär fick jag kramp i båda vaderna men lyckades på något sätt få bukt med det. Det stramade till i ca 10 sek, jag sänkte hastigheten och sträckte ut ordentligt i rulllet och tog det lite försiktigt några undra meter sedan vara jag påt igen. Försökte se hur långt efter jag var Mats men såg honom inte. Då jag kört banan igår med bilen visste jag att efter att man rundat så var det bara att dra på då det är flackt och bara nerför. Jag hittade en bra fart och jag tror faktiskt att cyklingen gick riktigt bra. Växlade över till löpning. Jag hade med mig ett skohorn och drog på mig löparskorna men på något sätt så krullade innersulan ihop sig på ena skon så jag fick springa med lite konstig känsla kan jag säga. Banan var kuperad med små uppför och nerförsbackar  men det kändes ändå ok här. Jag hade ingen pulsklocka men kände att pulsen var mycket hög så ett par gånger var jag tvungen att sänka farten för att inte riskera något. Spurtade ner en tjej i slutet och känslan i mål var att detta gick fanimig helt ok. Grymt skönt att gjort en triathlon men det var mycket jobbigare att springa än jag trott och även simningen var ju helt uppfuckad. Med lite simträning och cykelträning till så kommer detta gå hur bra som helst.

1 kommentar:

  1. Simningen brukar vara ganska rörig. Nu blev du en erfarenhet rikare, och det där med innesulan som krullade ihop sig hade gjort mig riktigt irriterad. Händer lixom aldrig annars....

    SvaraRadera