lördag 14 januari 2012

Testloppet gick åt helv.!!

Idag gjorde jag ett testlopp enligt schemat. Nu skulle det visa sig om träningen betalat sig och jag skulle klara 7km i 4:30 fart och +3 km i ca 4:45 fart. Det gick sådär kan jag säga. Förutsättningarna var jätte bra. Det var strålande sol, 2 plusgrader, lite lagom vind. Jag bestämde mig för Kretsloppsbanan som är 10 km. Banan är ganska flack med några småbackar bara. Ställde bilen i parkeringsgaraget och betalade för 45 min. Drog i väg i 4:30 fart direkt. Pulsen studsade upp till 190 på en gång och redan här började jag bli lite orolig. Lyckades inte riktigt hålla 4:30 utan första km landade på 4:37. Likadant på andra kilometern och nu kändes det verkligen som att detta var inte min dag alls. Jag insåg nu vid 3 km att något PB på milen kommer det inte att bli men kanske kan jag springa under 23 min på 5km. Inte heller detta lyckades. 5km klockades på 23:30. Nu gick luften helt ur mig. Jag gav upp och tänkte att jag får ta det som 2 tröskelpass istället. Jag vilade 2-3 minuter och sedan sprang jag 4 km till i ca 5 fart.

Kanske var jag lite för optimistisk men det känns som jag är nära 4:30 fart nu, därför är det extra irriterande att inte klara av det. Hade nog klarat kanske 46-47 minuter idag under tävlingsförhållanden men det hjälper ju föga just nu. Pulsen var lite för hög idag för att vara normalt men den gjorde likadant förra veckan på Långpasset så jag hoppades att den skulle gå  ner men det gjorde ju den som sagt inte :D

Nästa test ska jag ladda som inför tävling då djävlar ska det gå.
1. Ladda några dagar innan med vatten och mat.
2. Värma upp ett par km innan testet.
3. Sova ut några dagar innan.
4. Ha med mig lite vätska/boost att ta när krafterna börjar sina.
5. Använda lättviktskor.
6. Dra ner på träningen någon vecka innan.
7. INTE använda musik.

Inget av ovanstående gjorde jag inför detta testet, då jag någonstans trodde att jag skulle greja det ändå. (Dumma jag) men man lär sig av sina misslyckanden och bara en dåre gör om samma misstag två gånger.
Nu laddar jag inför nästa vecka som ska innehålla mer cykel och simning. Jag får nog tänka om när det gäller kilometerhetsen på löpningen och gå över till att räkna timmar jag tränar istället, annars kommer jag bli stressad som hundan när jag inte når mina kilometermål varje vecka.

NU DJÄVLAR kör vi vidare mot SUB 45. En månads träning till enligt schemat så borde jag vara hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar