lördag 1 oktober 2011

10 km i lugn takt med jobbet.

Körde 10 km i lugnt takt med jobbet i Fredags. Jag hade ju naturligtvis glömt pulsklockan igen så jag får gå på vad de andra kom in på. Detta var första gången jag testade min nya tävlingsskor och det var lite ovant och belastningen låg verkligen på framfoten hela tiden. Jag satte knappt ner hälen när jag sprang. Var lite orolig att jag skulle dra på mig någon överbelstningsskada men 100 mil i Karhu skorna verkar ha byggt upp foten på ett skonsamt och bra sätt.
Läste i senaste Runners World att ett optimalt sätt att träna på skulle vara att man kör mycket 4X4 minuters intervaller. Detta ska jag testa ett tag tänkte jag. Dels kan man ju enkelt få in det på löparbandet och dels tar det inte så lång tid. Det ska tydligen gynna både uthålligheten och farten. Så nu djävlar blir det 4X4 minutare +backtränning sen kommer jag vara snabb och uthållig som fan i april. :D

4 kommentarer:

  1. varifrån hade du beställt skor?
    du hade väl beställt fel storlek va? men hur funkade det annars?
    Lite sugen på att köpa ett par skor.
    (köpt nya skor idag i en affär här i stan.. men skulle vilja ha ett par extra dojjor :-))

    SvaraRadera
  2. Jag köpte från Wiggle.co.uk Enligt tabellen så beställde jag rätt (stl 42) men de lämnade då inte en milimeter luft så jag sålde dem till en jobbakompis och beställde nya i storlek 43 denna gången, Då satt de som en smeck. Jättenöjd med wiggle annars men det är nog ide att google lite ang olika märken och deras storlekar. Det verkar som varje märke har lite olika syn på hur stor exempelvis en 42:a ska vara. Saucony som jag beställde måste man köra
    med minst en halv storlek större.

    SvaraRadera
  3. men om man har en sko hemma så kan man väl gå efter den storleken i us storlek?

    Jag köpte en sacony idag..
    men är sugen på att köpa en asic nimbus. Vet vad jag har för storlek på den skon (i sverige) så då borde det inte vara nått problem, eller?

    SvaraRadera
  4. Om du går efter US eller UK storleken borde det ju gå bra men det kan nog skilja mellan märkena också tror jag. Försök google lite om det eller gå ner till sportaffären och prova först.

    SvaraRadera